Bernard Gilbert. Haunting the Visible

05.01-29.01.2010

organizator: Galeria Piekary

5 stycznia o godzinie 19.00 w Galerii Piekary zostanie otwarta wystawa malarstwa Bernarda Gilberta. Na ekspozycji zostaną zaprezentowane najnowsze obrazy belgijskiego artysty, które powstały na poliestrowych płótnach. Będzie to pierwsza prezentacja jego prac w Polsce. Bernard Gilbert ukończył ERG (École de Recherche Graphique) w Brukseli i Akademię Sztuk Pięknych w Namur, w której od 1997 roku wykłada malarstwo.

Twórczość Gilberta związana jest z doświadczeniem malarstwa gestu i abstrakcji lirycznej. Podobnie jak pierwsi twórcy taszyzmu, artysta świadomie zrezygnował z tradycyjnego sposobu prezentacji obrazów, eksponując nadpalone płótna z tworzyw sztucznych nie naciągnięte na blejtramy i nie ujęte w ramy, które prezentowane są bezpośrednio na ścianie. W ten sposób barwna powierzchnia płótna wnika w nią. Istotnym elementem kompozycji Gilberta jest kolor, który często wydobywany jest z czerni. Jest na nią albo nanoszony niczym naciekające pasmo farby lub też wyłania się spośród ciemnych prześwitów płótna jako barwna plama.
Płótna Gilberta emanują silną ekspresją barwną, którą artysta uzyskuje przez stopniowe nakładanie na powierzchnię obrazu warstw farby. Jego gest jest powtarzalny i regularny, a barwne ślady zestawiane z czernią tworzą swobodne układy kompozycyjne. To, co odróżnia go od twórców ekspresjonizmu abstrakcyjnego, to powolne i stopniowe nakładanie farb, w przeciwieństwie do szybkiego i spontanicznego gestu, którym posługiwali się artyści z nurtu action painting. To, co go do nich zbliża, to kierowanie się zasadą all-over, dzięki której każdy fragment płótna staje się jednakowo ważny i wypełniony śladem gestu artysty. Jednakże barwne układy przeplatane czernią nie tworzą wyłącznie regularnych wzorów.

Niejednokrotnie rozpraszają się w jednym miejscu, a skupiają w innym, co sprawia wrażenie pulsowania i prześwitywania koloru spod płótna. Powoduje to napięcie pomiędzy warstwami, ich przenikanie się i zacieranie granic pomiędzy tym, co ukryte pod spodem, a tym, co je przesłania.