wernisaż: 17.06.2016, godz. 19:00
wystawa do 30.09.2016
organizator:
partner i miejsce:
Galeria Piekary
ul. św. Marcin 80/82
61-809 Poznań
CK Zamek, Dziedziniec Różany
Galeria jest czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00-18:00.
Wstęp zawsze wolny!
Fundacja 9/11 Art Space i Galeria Piekary mają zaszczyt zaprosić na wernisaż monograficznej wystawy jednego z najwybitniejszych polskich artystów intermedialnych XX wieku Antoniego Mikołajczyka. Na organizowanej wystawie retrospektywnej zostaną zaprezentowane prace z kilku kolekcji prywatnych.
Antoni Mikołajczyk (ur. w 1939 w Siemianowicach, zm. w 2000 w Łodzi) w 1967 roku ukończył studia na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu, gdzie w pracowni Bronisława Kierzkowskiego obronił dyplom z malarstwa. Wykładał na Uniwersytecie im. M. Kopernika w Toruniu oraz Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych (obecnie Akademia Sztuk Pięknych) w Łodzi, gdzie prowadził zajęcia z fotografii i filmu, a także na Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych (obecnie Uniwersytet Artystyczny) w Poznaniu.
Od 1968 roku był członkiem ZPAP, a od 1970 roku ZPAF. Angażował się w działalność wielu grup artystycznych: Rytm (1963-1966), Lege Artis (1964-1967), Krąg (1965-1967), a także Zero-61 (grupa założona przez studentów UMK w Toruniu, działająca w latach 1961-1969, sam Mikołajczyk dołączył do grupy w 1967 roku). Działalność w grupie Zero-61 okazała się przełomowa dla artysty. Wybijającą się cechą wśród członków grupy była próba zerwania z przemianami politycznymi czy estetycznymi tendencjami, co determinowało członków do eksperymentowania z różnymi mediami. To pozwoliło Mikołajczykowi na wykrystalizowanie się zainteresowań w obrębie światła, czasu oraz przestrzeni, które konsekwentnie rozwijał w dalszej twórczości. W latach 70-tych zaangażował się w działalność Warsztatu Formy Filmowej (1970-1977) w Łodzi, gdzie oddał się badaniom nad materialną rzeczywistością, a zarazem kwestionowaniu jej realności i jednoznaczności – to właśnie w tym czasie powstały najbardziej znane cykle prac: Zapisy (1979) i Partytury miast (1981).
W 1982 roku Mikołajczyk założył podziemny Punkt Konsultacyjny Sztuki, gromadzący dokumentacje aktywności artystycznej oraz publikacje z zakresu teorii sztuki i krytyki. Był współredaktorem niezależnego międzynarodowego wydawnictwa „Fabryka”. Artysta uzyskał także dwukrotnie stypendium: Fulbright Senior Scholar Program na Florida Atlantic City University w Stanach Zjednoczonych w 1999 r. oraz Stypendium Twórcze Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2000 r.
Twórczość Antoniego Mikołajczyka obejmuje dzieła wykonane w rozmaitych technikach artystycznych od malarstwa przez fotografię i film do instalacji oraz projekcji świetlnych, ale zawsze była związana z poszukiwaniem związków dzieła ze światem realnym, przedmiotu z jego obrazem, oraz światła, przestrzeni i czasu. Ewolucja jego twórczości podążała w kierunku coraz bardziej czystego i bezpośredniego użycia światła w dziele, procesu „wyzwalania światła”, jak określił to Lech Lechowicz. Wiązało się to z postępującą redukcją formy i oczyszczaniem dzieła ze zbędnych elementów.
Organizowana retrospektywna wystawa dzieł Mikołajczyka wydaje się być kluczem do zrozumienia jego twórczości. Na wystawie zostaną zaprezentowane prace z całego okresu działalności twórczej artysty, m.in. z cyklów Przestrzeń i światło, Zapisy świetlne czy Partytury miast wnoszące interesujące kwestie dotyczące zarówno fotografii, jak i relacji światła wobec przestrzeni i czasu. Prace Mikołajczyka stanowią rejestrację światła – jasno świecących w nocy punktów w tkance miejskiej – w postaci ciągłych, nakładających się na siebie linii. Ale na wystawie pojawią się również Zapisy dźwięków skupiające się na nieco innych zagadnieniach.
Celem organizowanego zadania jest popularyzacja najciekawszych zjawisk polskiej sztuki współczesnej, a osiągnięcia Antoniego Mikołajczyka są bliskie koncepcjom teoretycznym kształtowania świetlnego László Moholy-Nagy’a, które prowadzą do czystych projekcji w przestrzeni. Mikołajczyk budował swoje prace w oparciu o bezpośrednie działania światła pozostawiającego ślad w obrazie, stawiając odbiorcę wobec dzieł będących nowym doświadczeniem wizualnym, i zmuszając tym samym widza do zastanowienia się nie tylko nad istotą samych prac obnażających zaskakujące funkcje i relacje światła, ale także do refleksji o naszych związkach z przestrzenią i czasem. Wiodącym aspektem projektu będzie ukazanie szerokiego spektrum środków formalnych, technik i gatunków, jakimi posługiwał się artysta, jak również ukazanie jego twórczości w bogatym kontekście polskiej i międzynarodowej sztuki.
Wybrane wystawy indywidualne:
1975/6
Zapis identyfikujący, Galeria Remont, Warszawa
1980
Zapisy świetlne, Galeria Ślad, Łódź
1982
Transmisje rzeczywistości, City Thoughts Space Gallery, Amsterdam
1985
Space and Light, Moltkerei-Werkstatt, Köln
1988
Antoni Mikołajczyk, Katharsis, Galeria Wschodnia, Łódź
1991
Antoni Mikołajczyk, Galeria Pryzmat, Kraków
1993
Antoni Mikołajczyk. Mene, Tekel, Fares, rzeźby świetlne – instalacje, Galeria Miejska, Wrocław
1994
Antoni Mikołajczyk. Projekt przestrzeni, Galeria Miejska Arsenał, Poznań
1996
Antoni Mikołajczyk. Lichtzeit, Projektionen und Installationen, Badischer Kunstverein, Karlsruhe
1998
Antoni Mikołajczyk. Licht und Raum, Galerie in der Feste, Dilsberg
2000
Between, Galeria FF, Łódzki Dom Kultury, Łódź
2000/1
Antoni Mikołajczyk. Photography Works, Galeria Hafemann, Wiesbaden
Wybrane wystawy zbiorowe:
1965
Wystawa grupy fotograficznej Rytm, Klub Nawojka, Toruń
1967
Wystawa grupy Lege Artis, Galeria Studencka, Belgrad, Sarajevo
1972
Edinburgh Festival, Atelier 72, The Richard Demarco Gallery, Edynburg
1973
XII Biennale Sao Paulo
1980
VIII Spotkania artystów, naukowców i teoretyków sztuki, pod hasłem: Linia, Osieki
1981
Konstrukcja w Procesie, Łódź (festiwal artystyczny)
1983
Numero Quattro a cura di Sol Le Witt, Galeria Cenobio Visualita, Mediolan
1985
Prozess und Konstruktion, Kunstelwerkstatten, Monachium
1988
Polska fotografia intermedialna lat 80., Galeria Miejska „Arsenał”, Poznań
1989
Lochy Manhattanu, czyli Sztuka Innych Mediów, Garaże, ul. Piotrowska, Łódź
1990
6 Photographers at Onetwentyeight, Gallery Onetwentyeight, Nowy Jork
1994
Video, Instalacje, Performance – sztuka video w Polsce, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowe w Poznaniu
1996
WRO’96. Monitor Polski – Przegląd Polskiej Sztuki Nowych Mediów, Galeria Miejska, Wrocław
1998
Deutsche Polnische Kulturwoche in Heilbronn
2000
Utopia i wizja, Państwowa Galeria Sztuki „Zachęta”, Warszawa
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Miasta Poznania
patronat medialny: