Piotr Ambroziak
Siła wyczerpanego GESTU
Gest i ekspresja malarska jako niewyczerpalne źródło tożsamości artysty
obrona doktoratu: 16.01.2020, godz. 12:00
otwarcie wystawy: 16.01.2020, godz. 19:00
wystawa do 31.01.2020
organizator:
Galeria Piekary
ul. Św. Marcin 80/82
61-809 Poznań
CK Zamek, Dziedziniec Różany
galeria czynna pon.-pt. 10:00-18:00, wstęp wolny
All writing is crap (Całe pisanie o malarstwie to bzdura)
Georg Baselitz
Autonomiczny, nie do końca przewidywalny gest może być wszystkim i niczym! Zindywidualizowanym gestem, fetyszyzującym działaniem, śladem ikonograficznym, ekspresją dziecka, magicznym, ale też mechanicznym gesturalnym zabiegiem, jak odciśnięcie opony na płótnie, odindywidualizowaną ekspresją, świadomym działaniem konceptualnym! Gestem, wskazującym na to, że autor żyje.
W prezentowanych pracach malarskich „powołuję” różnego rodzaju gesty, od silnych emocjonalnych „wyładowań energii”, po automatyczne ruchy pędzla i narzędzi. Farba, jej gęstość, faktura czy wydrapana linia budują mój ekspresyjny język wypowiedzi. Wyłaniająca się figuracja podporządkowuje się świadomej destrukcji, mimo wciąż pojawiających się antropomorficznych kształtów ulega anihilacji. Wielkoformatowe płótna pozwalają uzewnętrznić się moim emocjom, wyładować energię i napięcia. Moje gesty ulęgają ciągłym przeformułowaniom, w miarę powstawania cyklu malarskiego zaczynają pojawiać się neony (gesty świetlne), które w swojej poświacie przyciągają odbiorcę do obrazu. Jednak dynamiczne, ekspresyjne neony to nie tylko „oświetlone technologicznie” prymitywne gesty pędzla na powierzchni płótna, drażniące powierzchnię i potęgujące ekspresję przekazu. To również powstająca w głowie artysty idea ruchu, który, jak błysk neuronów, daje impuls do ekspresywnego gestu ‒ gestu dłoni, który świadomie lub podświadomie inicjuje ruch pędzlem malarskim, ma swój początek i koniec, nadaje pewne zakończenie ekspresji wewnętrznej. Podświetlony gest potęguje ekspresję, zmieniając barwy obrazu, wyraz gestu oraz natężenie kolorystyczne o różnych porach dnia i nocy. Neonowe ekspresyjne gesty uwypuklają strukturę materii malarskiej, wychodząc ponad płaszczyznę płótna światłem, cieniem, blikami czy błyskiem światła on/off – jako kolejne powielane gesty w odbiciach żywicy.
Piotr Ambroziak
Piotr Ambroziak (ur. 1971, Łódź)
Doktorant Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu na Wydziale Malarstwa i Rysunku, w pracowni prof. Dominika Lejmana. Studiował na Wydziale Grafiki i Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. W 1996 r. obronił dyplom z wyróżnieniem w pracowni drzeworytu prof. Andrzeja Bartczaka (aneks z fotografii u prof. Ireneusza Pierzgalskiego). Jest autorem obrazów ekspresyjnych i obiektów „miejskiego szamanizmu”‒ URBAN CAVE. Artysta intermedialny, uczestnik wielu stowarzyszeń artystycznych i wystaw międzynarodowych oraz indywidualnych w Polsce. Pomysłodawca idei Warsaw by Art (2017) ‒ prezentacji warszawskich galerii. Twórca i kurator Warsaw off ART (2018, 2019) ‒ pracownie warszawskich artystów otwarte dla publiczności.