Teresa Tyszkiewicz. Szpilka zwykła i niezwykła

wernisaż: 01.03.2018, godz. 19:00
wystawa do 20.04.2018

organizator:

Galeria Piekary
św. Marcin 80/82
61-809 Poznań
CK Zamek, Dziedziniec Różany

partner:

Fundacja 9/11 Art Space

wystawa czynna pon.-pt. 10:00-18:00
wstęp wolny


Na wystawie Teresa Tyszkiewicz. Szpilka zwykła i niezwykła prezentowane są prace w rozmaitych technikach od fotografii, fotografii obiektowej przez asamblaże do obiektu w przestrzeni.

Teresa Tyszkiewicz rozpoczęła pracę twórczą pod koniec lat 70. ubiegłego wieku. Początkowo w działalności artystki dominował film, performance i fotografia wizualizujące emocje i działania ekspresyjne. Po 1982 roku, po wyjeździe do Paryża, w twórczości Teresy Tyszkiewicz nastąpiła zmiana. „We Francji zaczęłam rozwijać pomysł, który przywiozłam z kraju, czyli komponowanie obrazów ze szpilek” – jak wspomina artystka. Szpilki to autorskie i konsekwentnie rozwijane tworzywo artystyczne, funkcjonujące w rozmaitych wariantach w realizacjach Tyszkiewicz. Pojawiają się one jako elementy kompozycyjne wbite w płótno obrazu, płaszczyznę papieru, fotografii. Motyw szpilki jest również obecny w obiektach przestrzennych artystki – instalacjach, rzeźbach, obiektach. Szpilka jest bezpośrednim nośnikiem akcji, gestu Tyszkiewicz – „Proces jest przeżyciem. Jest akcją […]. W czasie pracy czuję się punktem, ukłuciem mojej szpilki”. Z czasem szpilka stała się motywem przewodnim w twórczości artystki i jej obsesją, jak określiła to Teresa Tyszkiewicz: „Ten biedny przedmiot stał się dla mnie magiczny. […] Szpilka prowokuje mnie […] symbolizuje zmaganie z przeszkodami”.

Powierzchnie obrazów i obiektów cechuje walka chaosu z porządkiem kompozycyjnym. Grubo nakładana farba, szpilki oraz inne elementy tworzą skomplikowane sieci i wiry. Kolorystyka prac Teresy Tyszkiewicz jest dość oszczędna, tak jakby sama artystka chciała nam wskazać, że to nie o kolor w jej twórczości chodzi. Dominują szarości, czerń i brąz, ale pojawia się również czerwień, biel i błękit. Gęstość i dynamika kompozycji, autonomiczne i skomplikowane struktury prac są nośnikiem silnych emocji autorki. Reliefowy, wyjątkowy charakter prac wydobywa gra świateł i cieni. Ostra, metalowa szpilka jest jednocześnie doświadczeniem i metaforą bólu. Brutalną, naszpilkowaną powierzchnię artystka często kontrastuje też ze swoim wizerunkiem, używając ostrych szpilek w autoportretach. Kłujące obiekty przywodzą na myśl różnego rodzaju ceremoniały, czy rytuały – np. obrzędy voo-doo.


Teresa Tyszkiewicz urodziła się w 1953 roku w Ciechanowie. W latach 1974-1978 studiowała na Politechnice Warszawskiej na Wydziale Mechaniczno-Technologicznym, dyplom uzyskała w 1978 r. Po zakończeniu studiów rozpoczęła działalność artystyczną. Jest autorką filmów krótkometrażowych, zajmuje się performance’em, fotografią, malarstwem, rysunkiem, tworzy obiekty przestrzenne i rzeźby. Początkowo związana była ze środowiskiem artystycznym Galerii Współczesnej w Warszawie. Współtworzyła (od 1980 roku) ze swoim mężem – Zdzisławem Sosnowskim (a zarazem artystą, z którym wielokrotnie współpracowała) – Związek Twórców Filmowych „Remont”. Od 1982 roku mieszka i pracuje w Paryżu. Jej prace znajdują się w  kolekcjach wielu instytucji, m.in. Fonds National d’Art Contemporain w Paryżu, Fondation Camille, Musée Ville de Paris, Musée Bohin w Paryżu, oraz w kolekcjach prywatnych (Francja, Niemcy, Polska, Szwajcaria, Włochy, USA).

 Wybrane wystawy indywidualne:

2017
Teresa Tyszkiewicz. Epingles, Galerie Anne de Villepoix, Paryż

2010
– Teresa Tyszkiewicz. Photo Epingle, Foto-Medium-Art., Kraków

2009
Teresa Tyszkiewicz. Epingle, Galeria Sztuki Najnowszej, Gorzów Wielkopolski

2005
Teresa Tyszkiewicz. TwarzeGaleria Krytyków Pokaz, Warszawa

2004
Epingle, Kiron Galerie, Paryż

1998
Szpilki, Zachęta Państwowa Galeria Sztuki, Warszawa

1985
Peinture et dessin, Cité internationale des Arts, Paryż

1982
I occupy only that much place, Teresa Tyszkiewicz e Zdzislaw Sosnowski, Galeria Diferença, Lizbona

1981
Fotografia, Galeria Jatki, Wrocław

1979
Stałe zajęcie, (razem ze Zdzisławem Sosnowskim), BWA Kalisz

1978
Sztuka ekstremalna, BWA, Kalisz

Wybrane wystawy zbiorowe:

2017
Dama w lustrze. Strategie artystyczne kobiet w latach 70. XX w., Galeria Piekary, Poznań

2010
Biennale Ars Polonia, W przestrzeni / In Space, Galeria Sztuki Współczesnej, Opole

2008
Teraz! Artyści Galerii Foto-Medium-Art, Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia, Radom

2006
1,2,3…awangarda, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa

2004
Films of Polish Women Artists in the 1970s and 1980s, Tate Modern, Starr Auditorium, Londyn
Films of Polish Women Artists in the 1970s and 1980s, pokaz towarzyszący wystawie Architectures of Gender: Contemporary Women’s Art In Poland, Sculpture Center, Nowy Jork
Z archiwum polskiego filmu eksperymentalnego, Centrum Sztuki Łaźnia, Gdańsk

2001
Espace des Beaux-Arts, Ateny (Nagroda Jury Exposition Fondation Camille)

1994
Ars EroticaMuzeum Narodowe, Warszawa

1991
Jesteśmy: wystawa dzieł artystów polskich tworzących za granicą, Państwowa Galeria Sztuki Zachęta, Warszawa

1989
– Galerie Wanda Dunikowski, Kolonia, Niemcy

1988
Comparaison, Grand Palais, Paryż, Francja

1986
Aspects de la jeune peinture abstraite, Maison des Jeunes et de la Culture Les hauts de Bellleville, Paryż

1985
– Galerie Lara Vincy, Paryż

1983
Festival International d’Art Performance, Lyon, Francja
Présences Polonaises (film), Centre Georges Pompidou, Paryż
Grands et jeunes d’aujourd’hui, Grand Palais, Paryż

1982
XII Biennale de Paris (Sekcja Filmu Eksperymentalnego), Paryż
Festival de Cinéma et Vidéo, Paryż

1981
Festival International du Jeune Cinéma, Hyères

1980
Works and Words. Early critiques of the discourse of Eastern European Art, De Appel Gallery, Amsterdam

1979
Porównania VII, BWA Sopot

Na wystawie prezentowane będą prace w rozmaitych technikach od fotografii, fotografii obiektowej przez asamblaże do obiektu w przestrzeni.

Patronat medialny: