Urszula Kluz-Knopek. Zmierzch

12.05- 16.06.2017

kuratorka: Marta Smolińska

organizatorzy:
Galeria Piekary
ul. Św. Marcin 80/82
61-809 Poznań
CK Zamek, Dziedziniec Różany

Fundacja 9/11 Art Space

wystawa czynna pon.-pt. 10:00-18:00
wstęp wolny


Najnowszy projekt Urszuli Kluz-Knopek Zmierzch (fotografie, wideo, instalacje) prowadzi nas w świat zmysłowej i tajemniczej baśniowości. Artystka zapowiada: „Zmierzch to opowieść o namiętności z Nibylandią w tle. Nibylandia to pozbawiona czasu kraina, która kusi obietnicą nieśmiertelności. Dla tych, którzy jej ulegną staje się ujmującym przekleństwem. Bowiem z biegiem czasu granice zacierają się i cała przyroda, Piotruś Pan i Kapitan Hak, Wendy i chłopcy, piraci i Indianie kotłują się w Jednym.” W jaki sposób w poszczególnych obrazach łączą się zatem baśniowość jako kategoria wizualna – bardzo dobrze uzmysłowiona nam przez twórczynię – z inspiracją konkretnym utworem literackim J. M. Barriego Piotruś Pan i Wendy?

Dzieła ewokują pierwotną zmysłowość i efekt istoczenia się świata, w którym człowiek wtapia się w naturę i Nibylandię, stając się ich nieodłączną częścią. Są sensualne i cielesne, a zarazem uduchowione, oniryczne i hiperrealistyczne jednocześnie. Trwa festiwal życia i przemijania, a otoczenie mszy się, kłączy, zielenieje, pierzy się, kreując niesamowite kulisy dla egzystujących w nim bohaterów. Pióra lśnią mocną czernią, zmierzwione trawy – niczym falujące morze – wciągają postacie w swoje odmęty. Człowiek integruje się z przyrodą, czasem nawet tak mocno, że uprawia coś w rodzaju mimikry. Drobne mleczne ząbki kuszą niczym cukiereczki w przedziwnej bombonierce. Barwy poszczególnych kadrów bywają tak nasycone, jak niesiona przez nie tajemnica. Namiętność może grozić skaleczeniem, miękkość mchu oferuje upragniony spokój, drzemka w cieniu drzew daje krótkie ukojenie, zamknięta furtka stawia zaś nieoczekiwane bariery. Pachnie łąką i kwiatowym nektarem, ale także wilgotną ziemią. W jednym oddechu można zamknąć czas – szczególnie wówczas, gdy zmierzcha. Gdzieś w oddali rysuje się horyzont (nie)śmiertelności, który uwodzi jak narkotyk.

Kluz-Knopek nie ilustruje scen z Piotrusia Pana i Wendy, lecz obrazami podąża za wszechobecną w tej książce baśniowością. Nie opowiada historii, lecz ją obrazuje, powołując przed naszymi oczami narrację stricte wizualną, ikonicznie tak gęstą, że zdecydowanie przekraczającą świat opisany przez Barriego. Nie znajdziemy tu oczywistego podziału na dobro i zło, lecz – jak wskazywał Roger Caillois – zaczarowany świat baśni „jest harmonijny, nie zna sprzeczności…”, „skoro raz się przyjmie szczególne założenia tego nadprzyrodzonego świata, wszystko w nim pozostanie w godny uwagi sposób stabilne i jednorodne”. Paradoks polega jednak na tym, że w ramach Zmierzchu stabilna i jednorodna jest przede wszystkim ambiwalencja balansowania pomiędzy życiem a śmiercią, jawą a snem, pełnym uniesienia szczęściem a dojmującym bólem. Cały czas w Nibylandii, do której zabiera nas Kluz-Knopek, muska nas bowiem smoliście czarne pióro przywiązane do dłoni pozbawionej palca.

Marta Smolińska


Urszula Kluz-Knopek ur. w 1985 roku w Ustroniu. Artystka intermedialna wykorzystująca w swoich działaniach instalację, wideo oraz fotografię. Obecnie doktorantka na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Absolwentka Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu oraz inżynierka informatyki. Od kilku lat właścicielka graficznego Studia Bakłażan oraz członek STGU. Redaktorka naczelna magazynu artystyczno-naukowego „Woof Woof Arf Arf” oraz kuratorka wystaw towarzyszących wydaniom kolejnych numerów. Stypendystka (jako doktorantka) Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Pracuje również jako mentorka w projekcie Link do Przyszłości dla Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego finansowanego ze środków Microsoftu.

Wystawy indywidualne:

2015 – Wiosennie, Galeria Wozownia, Toruń, Polska
2014 – Niewydarzenia, KontenerART, Galeria Cargo, Poznań, Polska
2014 – Ostatnia wystawa o macierzyństwie. Część pierwsza, Galeria CPM, Muzeum w Częstochowie, Częstochowa, Polska
2013 – Keep Away from fire/Zawsze przechodzimy. Galeria Szara, Cieszyn, Polska
2013 – Keep Away from fireZawsze przechodzimy. Galeria Szyperska (wystawa dyplomowa) , Poznań, Polska
2013 – Keep Away From Fire, Galerii 011, Toruń, Polska
2012 – Jestem miłością, Muzeum Książki Artystycznej, Łódź, Polska

Wybrane wystawy zbiorowe:

2016 – Foreign exchange, 2731 Prospect Gallery, Cleveland, Ohio
2015 – Visual Culture Research Center. What in me is femine, Kijów Ukraina
2015 – O włos!, Centrum Kultury Zamek w Poznaniu, Poznań, Polska
2015 – Promieniotwórczość. Twoje oczy są ciekawsze od słońca, Galeria Fait, w ramach „Festiwalu Nauki 2015”, Kraków, Polska
2015 – Mdłości, Miejska Galeria Sztuki 13muz, Szczecin, Polska
2015 – Pięśni, Off the record, UP Gallery, Berlin, Niemcy
2015 – Pięśni, Kunszt, Galeria Dzyga, Lwów, Ukraina
2015 – Zapisane w Ciele, Apteka Sztuki, Warszawa, Polska
2014 – »A Process« – exhibition of Magazine “Der Greif”, Neue Galerie im Höhmannhaus, Augsburgu, Niemcy
2014 – Bielski Festiwal Sztuk Wizualnych, BWA, Bielsko Biała, Polska
2014 – Festiwal inSPIRACJE w Szczecinie, Wystawa pokonkursowa Xtreme, Dom Kultury 13 Muz, Szczecin, Polska
2014 – Wielka Kumulacja, Andersia Hotel, Kasyno Casinos Poland, Poznań
2014 – Mdłości, Aula Wielkiej Zbrojowni ASP w Gdańsku, Gdańsk, Polska
2014 – Mdłości, Galeria Sztuki Wozownia, Toruń, Polska
2013 – Atlantica Colectivas Exhibitions – Fotonoviembre Biennale, Teneryfa, Hiszpania
2013 – wystawa SALT wraz z Galerią Szara na targach sztuki, Sztokholm, Szwecja
2012 – Jestem miłością, Curators Network, Mocak, Kraków, Polska
2012 – Jestem miłością, Festiwal In Out, sekcja pozakonkursowa, Łaźnia, Gdańsk, Polska
2012 – To be a human. Duńskie Muzeum plakatu, Åbyhø, Dania
2012 – Aż mi się rzygać zachciało, Bunkier Sztuki, Kraków, Polska
2012 – Post, Galeria Nowa, Poznań, Polska
2012 – Koniecznie, Festiwal Sztuki Współczesnej Labirynt, Frankfurt, Niemcy; Słubice, Polska
2011 – Meat me, Fotofestival, Galleria Cvernovka, Bratysława, Słowacja


patronat medialny: