Aleksander Blonder
Tadeusz Brzozowski
Maria Jarema
Tadeusz Kantor
Janina Kraupe-Świderska
Jerzy Kujawski
Leopold Lewicki
Adam Marczyński
Jadwiga Maziarska
Jerzy Nowosielski
Stanisław Osostowicz
Andrzej Pawłowski
Marek Piasecki
Erna Rosenstein
Jerzy Skarżyński
Bolesław Stawiński
Jonasz Stern
Bogusław Szwacz
Teresa Tyszkiewicz
Henryk Wiciński
Marek Włodarski
20.11.2020-23.12.2020
Miejsce:
Galeria Piekary,
ul. Św. Marcin 80/82, Poznań
CK Zamek, Dziedziniec Różany
wystawa czynna pon.–pt. 10:00–18:00
wstęp wolny
Organizatorzy:
Partnerzy:
Patronat medialny:
W związku z sytuacją epidemiologiczną w kraju oraz decyzją rządu z przykrością informujemy, że Galeria Piekary jest zamknięta dla zwiedzających. W tym czasie nie będą odbywały się planowane wydarzenia. Zapraszamy do śledzenia naszych mediów społecznościowych:
https://www.facebook.com/Galeria.Piekary
https://www.instagram.com/galeriapiekary/?hl=pl
oraz stron internetowych Galerii Piekary i Fundacji 9/11 Art Space:
https://galeria-piekary.com.pl/
Wystawa Hommage à Józef Chrobak – wokół pamięci Grupy Krakowskiej zostanie udostępniona publiczności, gdy stosowne rozporządzania pozwolą galeriom sztuki funkcjonować w trybie kontaktowym.
Fundacja 9/11 Art Space oraz Galeria Piekary zapraszają na wystawę upamiętniająca działalność zmarłego w 2015 roku Józefa Chrobaka ‒ kuratora i badacza sztuki, wybitnego znawcy twórczości Tadeusza Kantora oraz Grupy Krakowskiej, współzałożyciela Galerii PI, a w latach 80. dyrektora legendarnej Galerii Krzysztofory w Krakowie. Ekspozycja przypomina o działalności wystawienniczej, archiwistycznej i wydawniczej jednego z ważniejszych badaczy i promotorów polskiej sztuki nowoczesnej. Ważnym uzupełnieniem projektu są archiwalia.
Józef Chrobak urodził się w 1948, a zmarł w 2015 roku. Przez całe życie związany był z Krakowem i jego środowiskiem artystycznym. Studia ukończył na Uniwersytecie Jagiellońskim. W roku 1972 wraz z Marią Anną Potocką założył działającą do 1980 roku Galerię PI – pierwszą prywatną instytucję kultury w Polsce. W 1974 utworzył z kolei Galerię Pawilon w Nowej Hucie – już wtedy zajął się organizowaniem wystaw Grupy Krakowskiej. Od 1989 roku piastował stanowisko dyrektora legendarnej Galerii Krzysztofory, gdzie tym mocniej związał się z Grupą Krakowską i Teatrem Cricot 2 Tadeusza Kantora. W tym czasie odbyło się nie tylko mnóstwo wystaw, ale wiele ważnych spotkań i dyskusji dotyczących ówczesnych zjawisk artystycznych.
Chrobak współpracował również z Galerią Starmach, gdzie od końca lat 80. realizował liczne wystawy. To właśnie tam, w roku 1998 wraz z Markiem Świcą był współkuratorem najważniejszej ekspozycji ukazującej kierunki i tendencje w sztuce drugiej połowy l. 40. Wystawie tej, zatytułowanej I Wystawa Sztuki Nowoczesnej. Pięćdziesiąt lat później, towarzyszyła wyczerpująca publikacja redagowana przez obu kuratorów. Było to jedyne w tym czasie opracowanie ważnych wydarzeń kulturalnych XX wieku oparte na rzetelnych badaniach i studiach, mające za zadanie rozwiać legendy i mity otaczające I Wystawę Sztuki Nowoczesnej otwartą 19 grudnia 1948 roku w krakowskim Pałacu Sztuki, która została przedwcześnie zamknięta przez władze. Publikacja zawierała materiały archiwalne, zdjęcia prac, eseje, a także przedrukowany katalog wystawy z końca lat 40.
Od 2000 roku Józef Chrobak bardzo aktywnie działał jako jeden z głównych kuratorów w Cricotece, wywierając ogromny wpływ na młodszych teatrologach i historykach sztuki. W imieniu Cricoteki był organizatorem m.in. wystawy Tadeusza Kantora we florenckim Palazzo Pitti, KUMU Muzeum w Tallinie, a także Narodowej Galerii Sztuki w Wilnie. Pracował jako kurator przy wystawach Władysława Hasiora czy Krzysztofa Niemczyka, był również odpowiedzialny za wspólną ekspozycję prac Josepha Beuys’a oraz Tadeusza Kantora w krakowskim Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK.
Na wystawie zaprezentowane są prace artystów, których twórczość promował i badał Józef Chrobak, m.in. Tadeusza Kantora, Henryka Wicińskiego, Bogusława Szwacza, Jonasza Sterna, Marka Włodarskiego, Jadwigi Maziarskiej czy Marii Jaremy. Prace ukazują szerokie spektrum środków formalnych i technik, jakimi posługiwali się artyści. Wystawa uwidacznia znaczenia twórczości artystów w bogatym kontekście polskiej sztuki. Na ekspozycji zobaczyć można m.in. szalenie ciekawe i inspirujące szkice projektów rzeźb, jak i kostiumów oraz scenografii teatralnych dla krakowskiego teatru Cricot wykonane przez Henryka Wicińskiego, metaforyczne rysunku Tadeusza Kantora z końca lat 40. XX wieku, powstałe zaraz po powrocie z Paryża, kolaże Jonasza Sterna czy fotografie Marka Piaseckiego. Wystawie towarzyszy katalog.
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych oraz środków budżetowych Miasta Poznania