wernisaż: 01.03.2018, godz. 19:00
wystawa do 20.04.2018
organizator:
Galeria Piekary
św. Marcin 80/82
61-809 Poznań
CK Zamek, Dziedziniec Różany
partner:
wystawa czynna pon.-pt. 10:00-18:00
wstęp wolny
Na wystawie Teresa Tyszkiewicz. Szpilka zwykła i niezwykła prezentowane są prace w rozmaitych technikach od fotografii, fotografii obiektowej przez asamblaże do obiektu w przestrzeni.
Teresa Tyszkiewicz rozpoczęła pracę twórczą pod koniec lat 70. ubiegłego wieku. Początkowo w działalności artystki dominował film, performance i fotografia wizualizujące emocje i działania ekspresyjne. Po 1982 roku, po wyjeździe do Paryża, w twórczości Teresy Tyszkiewicz nastąpiła zmiana. „We Francji zaczęłam rozwijać pomysł, który przywiozłam z kraju, czyli komponowanie obrazów ze szpilek” – jak wspomina artystka. Szpilki to autorskie i konsekwentnie rozwijane tworzywo artystyczne, funkcjonujące w rozmaitych wariantach w realizacjach Tyszkiewicz. Pojawiają się one jako elementy kompozycyjne wbite w płótno obrazu, płaszczyznę papieru, fotografii. Motyw szpilki jest również obecny w obiektach przestrzennych artystki – instalacjach, rzeźbach, obiektach. Szpilka jest bezpośrednim nośnikiem akcji, gestu Tyszkiewicz – „Proces jest przeżyciem. Jest akcją […]. W czasie pracy czuję się punktem, ukłuciem mojej szpilki”. Z czasem szpilka stała się motywem przewodnim w twórczości artystki i jej obsesją, jak określiła to Teresa Tyszkiewicz: „Ten biedny przedmiot stał się dla mnie magiczny. […] Szpilka prowokuje mnie […] symbolizuje zmaganie z przeszkodami”.
Powierzchnie obrazów i obiektów cechuje walka chaosu z porządkiem kompozycyjnym. Grubo nakładana farba, szpilki oraz inne elementy tworzą skomplikowane sieci i wiry. Kolorystyka prac Teresy Tyszkiewicz jest dość oszczędna, tak jakby sama artystka chciała nam wskazać, że to nie o kolor w jej twórczości chodzi. Dominują szarości, czerń i brąz, ale pojawia się również czerwień, biel i błękit. Gęstość i dynamika kompozycji, autonomiczne i skomplikowane struktury prac są nośnikiem silnych emocji autorki. Reliefowy, wyjątkowy charakter prac wydobywa gra świateł i cieni. Ostra, metalowa szpilka jest jednocześnie doświadczeniem i metaforą bólu. Brutalną, naszpilkowaną powierzchnię artystka często kontrastuje też ze swoim wizerunkiem, używając ostrych szpilek w autoportretach. Kłujące obiekty przywodzą na myśl różnego rodzaju ceremoniały, czy rytuały – np. obrzędy voo-doo.
Teresa Tyszkiewicz urodziła się w 1953 roku w Ciechanowie. W latach 1974-1978 studiowała na Politechnice Warszawskiej na Wydziale Mechaniczno-Technologicznym, dyplom uzyskała w 1978 r. Po zakończeniu studiów rozpoczęła działalność artystyczną. Jest autorką filmów krótkometrażowych, zajmuje się performance’em, fotografią, malarstwem, rysunkiem, tworzy obiekty przestrzenne i rzeźby. Początkowo związana była ze środowiskiem artystycznym Galerii Współczesnej w Warszawie. Współtworzyła (od 1980 roku) ze swoim mężem – Zdzisławem Sosnowskim (a zarazem artystą, z którym wielokrotnie współpracowała) – Związek Twórców Filmowych „Remont”. Od 1982 roku mieszka i pracuje w Paryżu. Jej prace znajdują się w kolekcjach wielu instytucji, m.in. Fonds National d’Art Contemporain w Paryżu, Fondation Camille, Musée Ville de Paris, Musée Bohin w Paryżu, oraz w kolekcjach prywatnych (Francja, Niemcy, Polska, Szwajcaria, Włochy, USA).
Wybrane wystawy indywidualne:
2017
– Teresa Tyszkiewicz. Epingles, Galerie Anne de Villepoix, Paryż
2010
– Teresa Tyszkiewicz. Photo Epingle, Foto-Medium-Art., Kraków
2009
– Teresa Tyszkiewicz. Epingle, Galeria Sztuki Najnowszej, Gorzów Wielkopolski
2005
– Teresa Tyszkiewicz. Twarze, Galeria Krytyków Pokaz, Warszawa
2004
– Epingle, Kiron Galerie, Paryż
1998
– Szpilki, Zachęta Państwowa Galeria Sztuki, Warszawa
1985
– Peinture et dessin, Cité internationale des Arts, Paryż
1982
– I occupy only that much place, Teresa Tyszkiewicz e Zdzislaw Sosnowski, Galeria Diferença, Lizbona
1981
– Fotografia, Galeria Jatki, Wrocław
1979
– Stałe zajęcie, (razem ze Zdzisławem Sosnowskim), BWA Kalisz
1978
– Sztuka ekstremalna, BWA, Kalisz
Wybrane wystawy zbiorowe:
2017
– Dama w lustrze. Strategie artystyczne kobiet w latach 70. XX w., Galeria Piekary, Poznań
2010
– Biennale Ars Polonia, W przestrzeni / In Space, Galeria Sztuki Współczesnej, Opole
2008
– Teraz! Artyści Galerii Foto-Medium-Art, Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia, Radom
2006
– 1,2,3…awangarda, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa
2004
– Films of Polish Women Artists in the 1970s and 1980s, Tate Modern, Starr Auditorium, Londyn
– Films of Polish Women Artists in the 1970s and 1980s, pokaz towarzyszący wystawie Architectures of Gender: Contemporary Women’s Art In Poland, Sculpture Center, Nowy Jork
– Z archiwum polskiego filmu eksperymentalnego, Centrum Sztuki Łaźnia, Gdańsk
2001
– Espace des Beaux-Arts, Ateny (Nagroda Jury Exposition Fondation Camille)
1994
– Ars Erotica, Muzeum Narodowe, Warszawa
1991
– Jesteśmy: wystawa dzieł artystów polskich tworzących za granicą, Państwowa Galeria Sztuki Zachęta, Warszawa
1989
– Galerie Wanda Dunikowski, Kolonia, Niemcy
1988
– Comparaison, Grand Palais, Paryż, Francja
1986
– Aspects de la jeune peinture abstraite, Maison des Jeunes et de la Culture Les hauts de Bellleville, Paryż
1985
– Galerie Lara Vincy, Paryż
1983
– Festival International d’Art Performance, Lyon, Francja
– Présences Polonaises (film), Centre Georges Pompidou, Paryż
– Grands et jeunes d’aujourd’hui, Grand Palais, Paryż
1982
– XII Biennale de Paris (Sekcja Filmu Eksperymentalnego), Paryż
– Festival de Cinéma et Vidéo, Paryż
1981
– Festival International du Jeune Cinéma, Hyères
1980
– Works and Words. Early critiques of the discourse of Eastern European Art, De Appel Gallery, Amsterdam
1979
– Porównania VII, BWA Sopot
Na wystawie prezentowane będą prace w rozmaitych technikach od fotografii, fotografii obiektowej przez asamblaże do obiektu w przestrzeni.
Patronat medialny: