Konrad Kuzyszyn CIAŁOŚWIAT

wernisaż: 10.10.2017, godz. 19:00
wystawa do: 10.11.2017

organizatorzy:

Galeria Piekary
św. Marcin 80/82
61-809 Poznań
CK Zamek, Dziedziniec Różany

Fundacja 9/11 Art Space

wystawa czynna pon.-pt. 10:00-18:00
wstęp wolny


„Świat to ciało”
Susan Sontag, Dzienniki

Na wystawie prezentowane są prace, które idąc dalej tokiem skojarzeń, tak jak robiła to częstokroć Susan Sontag w swoich Dziennikach, wskrzeszają ciąg słów, jak: (nie)ludzkie, mięsność, rozkład, (nie)świętość, (wy)naturzenie, drżenie, niedoczas, badanie, uwiecznienie, uwięzienie, (nie)skończoność, zmysłowość, duszność, czucie, życie, proces… Kuzyszyn akcentuje: ciałem się jest.

„Wystawa jest pierwszą z cyklu projektów będących swoistym podsumowaniem mojego dorobku, z perspektywy problemu ciała i możliwych jego konotacji. Przeglądając prace odległe w czasie, które nadal są dla mnie bardzo ważne, postanowiłem skonfrontować je z nowymi realizacjami. Na wystawie eksponowane są dwie wersje kontrowersyjnej, ale fundamentalnej dla mnie pracy – Collegium Anatomicum. Prezentowany jest również cykl z ostatnich lat – Wylinki. Wszystkie dotyczą ciała człowieka, jego kondycji w ujęciu metafizycznym, znaczeniowym i estetycznym. Utkwił mi kiedyś w głowie cytat z Dzienników Susan Sontag: „Świat to ciało”. Człowiek jest ciałem i z tej perspektywy określa postrzeganie rzeczywistości, nie tylko widzialnej, a figura ludzka, która dominowała w większość przedstawień kultury wizualnej, jest tego odzwierciedleniem.

Collegium Anatomicum jest dla mnie szczególną realizacją. Pierwsza wersja, pochodząca z przełomu 1988-1989 roku, jest materiałem zdjęciowym, wykonanym w instytucji w Łodzi, o tej samej nazwie co tytuł cyklu prac. Doznanie, jakie towarzyszyło tamtej wizycie było tak silne, brutalne, głębokie i piękne zarazem, że pozostawiło we mnie niezwykły ślad. Refleksje, które towarzyszyły tamtemu doświadczeniu ustanowiły mój ogląd rzeczywistości na nowo. Obrazy te mają potężną moc poprzez figurę totalną, jaką jest trup. Cykl składa się z 30 czarno-białych fotografii, przedstawiających preparaty ludzkie, prezentowanych w formie instalacji. Druga wizyta w tym miejscu po 28 latach, w roku 2016, jest zapisem wykonanym telefonem komórkowym (na inne urządzenia nie dostałem zgody). Cykl kolorowych fotografii, przedstawia podobne ujęcia tych samych preparatów. Kolor stanowi tu jednak estetyczny kontrapunkt, zmiękcza atmosferę planu i mocniej osadza te zdjęcia we współczesnej ikonosferze. Prezentowane są w większym niż wcześniej formacie oraz w technologii Diasec, a materialność wydruku zbliża odbiorcę do realnego obiektu.

Wylinki to cykl odlewów lateksowych lub PCV, które stają się obiektami użytymi do sesji fotograficznych, szczególnie te, w których modelem jest figura ludzka. Lateks o cielistym zabarwieniu jest tu syntetykiem skóry, uwikłanym dodatkowo w przenikalność symboli współczesnej kultury (na przykład: Wylinka Kena, Gruszki). Inaczej jest w pracy WylinkaKuweta, gdzie modelem do odlewu stała się kuweta fotograficzna. Ten archetypowy obiekt i symbol klasycznej fotografii jest mi szczególnie bliski. Nieodzowny element obróbki ciemniowej staje się fetyszem z minionej epoki, a jednocześnie motywem abstrakcyjnym pojemnym znaczeniowo. Odlew kuwety w PCV, zamienił się z atrybutu stricte fotograficznego w naczynie do rytuałów higienicznych, o zabarwieniu lekko perwersyjnym.

Na wystawie prezentowana jest również praca bez tytułu (2016-2017), gdzie fotografia mojej własnej skóry przybiera nietypowe, nieregularne formy, dające możliwość dowolnej aranżacji przestrzennej w obrębie pracy. Zdjęcia pozbawiam tzw. kadru, uwalniając potencjał przypadkowego kształtu. Banalny motyw fotograficzny, wyizolowany poprzez obłą formę każdego elementu, wydaje się być pozbawiony ciężaru gatunkowego. Staje się powabną estetycznie formą, która po przybliżeniu i skupieniu uwagi ujawnia procesy starzenia się powierzchni ciała, jej nadwątloną już strukturę i cechy. Połyskliwa powierzchnia żywicy dodaje im wyrazistości, tworząc obiektową formę obrazu”.

Konrad Kuzyszyn


Konrad Kuzyszyn urodził się w 1961 roku w Białymstoku. W latach 1985-1990 studiował na Wydziale Grafiki i Malarstwa PWSSP w Łodzi. Dyplom uzyskał w 1990 roku w Pracowni Wypukłodruku prof. A. Bartczaka, w Pracowni Technik Metalowych prof. L. Rózgi oraz Pracowni Fotografii prof. I. Pierzgalskiego. W latach 1993-2001 pracował jako asystent, a od 2001 roku na stanowisku kierownika Pracowni Fotografii i Obrazu Wideo, na Akademii Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiego w Łodzi, jednocześnie pracując tamże nad stworzeniem Katedry Multimediów. Był również w latach 2007-2012 kierownikiem Pracowni Kreacji Cyfrowej na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Kwalifikację I stopnia artysta otrzymał w 1998 roku, a kwalifikację II stopnia w roku 2002, w poznańskiej Akademii Sztuk Pięknych.

Obecnie kieruje 5 Pracownią Fotografii na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. W roku 2007 został nadany mu tytuł profesora Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, zaś od 2012 roku jest profesorem zwyczajnym. Zajmuje się fotografią, filmem wideo oraz hybrydami współczesnych mediów elektronicznych. Był stypendystą Landu Nadrenii Północnej Westfalii (Kolonia 1998) oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2002).

Wybrane wystawy indywidualne:

CIAŁOSTAN, Galeria Olimpus, Łódź 2016
STĄD/WSTECZ, Galeria Arsenał, Białystok 2015
Urywki, Mała Czarna, ASP, Łódź 2014
Niepokazanie, Palonka Gallery, Chicago 2012   
Potencjały, Galeria PLATAN, Budapeszt 2003
Puste Wnętrze, Państwowa Galeria Sztuki Zachęta, Warszawa 2000
Prace, Sielska Gallery, Strasburg 1999
Nowe Obiekty, Galeria ON, Poznań 1997
Obiekty bycia, Galeria FF, Łódź 1996
Rezultaty, Mała Galeria ZPAF/CSW, Warszawa 1996
EXIsT, Mała Galeria ZPAF/CSW, Warszawa 1992
Adrenalina, Galeria Arsenał, Białystok 1992
Retrospekcje-Introspekcje, Galeria FF, Łódź 1991

Wybrane wystawy zbiorowe:

Fotografia kolekcjonerska: RZECZY. Przedmiot i obiekt w polskiej fotografii, Festiwal Miesiąc Fotografii, Galeria Starmach, Kraków 2017
Medycyna w sztuce, MOCAK, Kraków 2016
Wyborny trup fotografii polskiej, BWA Awangarda, Wrocław 2015
6 x 3 = 25, Galeria Piekary, Poznań 2014
STILL ON, Dawna Synagoga, Poznań 2012
Oh no! Not Sex And Death Again! Fotografia z kolekcji Cezarego Pieczyńskiego, Państwowa Galeria Sztuki, Sopot 2010
Antypody umysłu, Galeria Manhattan, Łódź 2008
Medium… Post… Mortem…, Centre Wallon d’Art Contemporain, la Chataignerale, Liege 2007; Muzeum Narodowe w Szczecinie, Szczecin 2007
Panopticon, Kulturforum Burgkloster, Lubeck 2006
Two Asias, Two Europes – International Exhibition of Contemporary Art, Shanghai Duolun Museum of Modern Art, Shanghai 2005           
Fragmentaryczna Identyfikacja, Apolonia Space, Strasbourg 2004; Thessaloniki Museum of Photography, Thessaloniki 2004; Muzeum Narodowe, Szczecin 2004       
Niebezpieczne związki sztuki z ciałem, Galeria Miejska Arsenał, Poznań 2002
IN BETWEEN. Art From Poland 1945-2000, Chicago Cultural Center, Chicago 2001   
TOYAMA NOW’99, Museum of Modern Art, Toyama 1999 
Łódzki Progresywny Ruch Artystyczny, Państwowa Galeria Sztuki Zachęta, Warszawa 1997
Fotografia: wehikuł sztuki, tworzywo sztuki, Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki, Kraków 1996
ANTYCIAŁA, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa 1995
Polska Fotografia Współczesna, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa 1994
Zmiana warty. Wystawa Młodej Fotografii Polskiej, Galeria FF, Łódź 1991


patronat medialny: