otwarcie wystawy: środa, 12.02.2025, godz. 19:00
wystawa: 12.02.2025 – 14.03.2025
organizator:

partner:

miejsce: Galeria Piekary
ul. Św. Marcin 80/82
CK Zamek, Dziedziniec Różany
61-809 Poznań
wystawa czynna pon. – pt. 10-18
patronat medialny:

Galeria Piekary zaprasza na wystawę Krzysztofa Mętla (ur. 1993), absolwenta malarstwa na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, od 2024 roku także doktora i wykładowcy na tejże uczelni. Był rezydentem w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku, uczestniczył w wymianie studenckiej z Shanghai Normal University i współtworzy artist run space Pani Domu w Poznaniu. Jest autorem książki Każdy kończy, kiedy mu się podoba, w której podjął się między innymi przeprowadzenia wywiadów z młodymi twórcami.
Krzysztof Mętel interesuje się problematyką procesu twórczego, malarskiego gestu oraz związków obrazu z dyskursami pozamalarskimi. Posługuje się montażem oraz zapożyczeniami. Często pracuje z przedmiotami znalezionymi – obiektami o niepewnym statusie, jak naświetlona promieniami słonecznymi brezentowa plandeka wojskowa albo ilustracje w wycofanym z obiegu polskim paszporcie biometrycznym, stanowiące ledwo dostrzegalne tła dla pieczęci celnych.
Obecnie w swoich działaniach artysta wykorzystuje obrazy nieudane i odrzucone. To kolejny etap pracy z obiektami znalezionymi, tym razem jednak przetworzonymi przez innych malarzy. Mętel komplikuje status tej kolekcji, włączając do niej własne, stare bądź nieudane obrazy. Poprzez interwencje w ich kształt, format czy kompozycję oraz przez dodanie kolejnych warstw malarskich dochodzi do stanu, w którym chwiejne, pierwotnie nieudane konstrukcje zaczynają się stabilizować i odzyskiwać pożądany status. Jednocześnie zawsze pozwala wyśledzić tropy pierwotnych rozwiązań.
Głównym punktem odniesienia dla tych działań są elementy biografii artysty: uprawiany niegdyś wyczynowo sport, a także losy rodzinnego miasta. Praktykę mierzenia się z dziełami dotkniętymi porażką autor przyrównuję do biegu sztafetowego, kolejnego podejścia po nieudanej próbie w zawodach lekkoatletycznych lub wygrania meczu w doliczonym czasie gry. Prace poruszają wspólne dla sportu i sztuki tematy widowiska, sukcesu i porażki, dyscypliny, współzawodnictwa oraz arbitrażu. Natomiast rodzinna Nysa, pełniąca rozmaite funkcje na przestrzeni dziejów, wielokrotnie burzona i odbudowywana – miasto kolaż – stała się naturalnym wzorcem dla szeroko pojmowanych praktyk montażu, ustanawiania znaczenia poprzez zestawianie różnic, a przede wszystkim uważnego obserwowania wszystkiego, czemu swoją uwagę i czas poświęcił inny człowiek.
Swoją pierwszą wystawę indywidualną Anestetyki Mętel zaprezentował w wynajętym gabinecie lekarskim, w przychodni NZOZ Plac Kolegiacki w Poznaniu. Od tej pory miał kilkanaście wystaw indywidualnych w takich miastach, jak Warszawa, Opole, Gdańsk czy Poznań – to w tutejszej Galerii Rodriguez obronił pracę doktorską zatytułowaną Montaż. Uczestniczył też w wystawach zbiorowych w Polsce i Czechach.