otwarcie wystawy: piątek, 26.09.2025, godz. 19:00
wystawa: 26.09 – 31.10.2025
kurator: Grzegorz Jarmocewicz
organizator:

partner:

miejsce: Galeria Piekary
ul. Św. Marcin 80/82
CK Zamek, Dziedziniec Różany
61-809 Poznań
wystawa czynna pon. – pt. 10 – 18
Zorganizowano we współpracy z Białystok Interphoto, Forum Fotografii i Multimediów oraz Schupmann Collection Photography
patronat medialny:

Pełny zbiór zdjęć Ingrid i Michaela Schupmannów obejmuje ponad 700 odbitek, będących nie tylko reprezentacją widzialnego świata, ale przede wszystkim fascynującą opowieścią o rozwoju powojennej fotografii Niemiec Zachodnich.
Kolekcja tworzona przez ponad 15 lat powstawała w oparciu o subiektywne wybory, podyktowane osobistą potrzebą jej właścicieli do nawiązania wewnętrznych relacji z każdym nabytym obrazem i jego twórcą. Mimo iż Schupmannowie nie są związani zawodowo ze sztuką, selekcjonowanie przez nich dzieł nie polegało wyłącznie na wskazaniach estetycznych. Kolekcjonerzy wykorzystali swoją głęboką wiedzę dotyczącą medium fotografii, zdobytą podczas studiowania różnych książek, publikacji, a także bezpośrednich spotkań z artystami i teoretykami.
Dzięki takiemu podejściu kolekcja Schupmannów, budowana z potrzeby serca, dała możliwość skonstruowania ekspozycji doskonale wyrażającej idee analizy ikonograficznej Aby Warburga, dla którego rozwój kultury był rozprzestrzenianiem się energii symbolu i alegorii. Pozwoliła jednocześnie ukazać różnorodne tendencje artystyczne rozwijające się po II wojnie światowej w Republice Federalnej Niemiec. Warto zaznaczyć, że bardzo ważna część kolekcji reprezentowana jest przez przedstawicieli fotografii subiektywnej oraz nurtów pokrewnych, które głęboko wpłynęły na formę rozwoju fotografii światowej. Artyści tacy jak Otto Steinert, Heinz Hajek-Halke, Siegfried Lauterwasser, Peter Keetman, Wolfgang Reisewitz, Toni Schneiders, Ludwig Windstosser, Kilian Breier oraz wielu innych, których przykłady twórczości mamy przyjemność przedstawić, stali się inspiracją dla kolejnych pokoleń fotografów, również w Polsce.
Drugim ważnym elementem kolekcji jest zbiór dzieł artystów dążących do oczyszczenia fotografii ze znaczeń ikonograficznych i symbolicznych, tym samym do odsunięcia jej od przedmiotowości i skupieniu się na ontologicznych właściwościach procesu fotograficznego, którego obiektem jest samo medium. Działania tego typu zaliczono do kierunku zwanego w Niemczech Konkrete Fotografie, a jego reprezentantami są między innymi Thomas Anschütz, Heinrich Heidersberger, Karl Martin Holzhäuser, Gottfried Jäger, Andreas Müller-Pohle.
W kolekcji znajdziemy również prace znanych na całym świecie artystów reprezentujących takie nurty w fotografii jak wizualizm, fotografię inscenizowaną, konceptualną, reportaż, dokument czy fotografię mody. Dzięki temu możemy zaprezentować tak głośne nazwiska jak André Glepke, Verena von Gagern, Peter Neusser, Dieter Appelt, Hermann Försterling, Jaschi Klein, Stefan Moses, Thomas Kellner, Floris Neusüss, Ruth Hallensleben, Barbara Klemm, Will McBride, Bernd & Hilla Becher, F. C. Gundlach, Charlotte March, Regina Relang czy Horst Wackerbarth.