Magda Hueckel. Anima

07.06-20.09.2013

organizator: Fundacja 9/11 Art Space

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie 9-11-ART-SPACE.jpg

partner: Galeria Piekary

7 czerwca 2013 roku o godz. 19.00 w Galerii Piekary otwarta zostanie wystawa prac fotograficznych Magdy Hueckel ANIMA. Obrazy z Afryki. Fotografie powstały w latach 2005-2013 podczas podróży Magdy Hueckel i Tomasza Śliwińskiego po Afryce (m.in. Algieria, Benin, Demokratyczna Republika Konga, Etiopia, Kenia, Lesoto, Mali, Maroko, Republika Południowej Afryki, Ruanda, Senegal, Swaziland, Tanzania i Uganda). Podczas tych licznych podróży powstał subiektywny „zapis” fotograficzny artystki, w którym obrazy pustki, porzuconych, zapomnianych i zrujnowanych miejsc przeplatają się z ujęciami rozkładającej się zwierzęcej materii organicznej, usychającej roślinności – materii, z której „ucieka” życie. Obrazy te, podzielone zostały przez artystkę na kilka grup, które tworzą rodzaj opowieści – wizualnego reportażu, rozpoczynającego się Prologiem (Anima | Peregrinatio) i zakończonego Epilogiem (Anima | Arche), jak w antycznym dramacie greckim. Tytuł wystawy ANIMA podsuwa również skojarzenia z łacińskim określeniem duszy, rozwijanym przez Lukrecjusza jako dusza biologiczna.

Autorska koncepcja wystawy Anima, zasadza się na oryginalnym zestawieniu kilku, jak zdawałoby się, nieprzystawalnych do siebie wątków. Po pierwsze jest próbą połączenia osobistego spojrzenia Przybysza – Fotografa, wywodzącego się z kręgu kultury europejskiej, na egzotyczne kraje o odmiennych tradycjach. Artystka szuka jednak uniwersalnego przekazu tej „Inności”, poprzez podjętą tematykę i sposób jej pokazania. Pustka, śmierć, rozkład, rytuał, chęć wizualizowania sfery sacrum i „poszukiwania” tej sfery w „materialnym” świecie, zdają się przede wszystkim interesować artystkę. Bogata sfera wierzeń Czarnego Lądu – szczególnie symbolika związana z tradycją islamu oraz rytuałami voodoo, fascynuje artystkę, która uwiecznia miejsca naznaczone sferą sacrum. Zaskakujące zbliżenia materii – egzotycznej roślinności, szczątków zwierzęcych, wizerunków totemów i fetyszy, ukazane wyludnione krajobrazy, nie pozwalają na  konkretną identyfikację miejsca, stanowią o nadrzędności idei nad uwiecznianą rzeczywistością, jakby transcendentnej przewagi nieożywionego nad ożywionym, które poprzez fotografie zostaje na nowo „wrócone życiu”/„animowane na nowo”.

Wszystkie fotografie ukazane w cyklu ANIMA, które artystka ułożyła w kolejne, budujące znaczenie obrazy, podzielone są na poszczególne grupy: Transformacja I, Sacrum I, Transformacja II, Sacrum II, Medium, Sacrum III, Transformacja III. Wybór obrazów, ukazanych poprzez czarno – białe medium i niuanse szarości, jakie prezentują się w przedziale od bieli do czerni, mają szczególne znaczenie w przypadku cyklu ANIMA. Rezygnując z koloru, wydobywając kontrasty i kładąc szczególny nacisk na kwestie światła i cienia, prace te, w sposób dwuznaczny, wskazują na materię (problem „faktury” ukazywanych przedmiotów, ich haptyczność, stanowiącą temat sam w sobie, wydają się kwestia istotną dla artystki), a z drugiej strony, ukazywanie świata poprzez paletę czerni i bieli, ogranicza „zaistnienie” materii i odbiera jej „rzeczowość”. A ukazanie zależności jej zaistnienia za sprawą światła stanowi odniesienie do sfery niematerialnej, kryjącej się za światem materii, co w przypadku prezentowanej wystawy nabiera szczególnej wyrazistości w próbie „udokumentowania” niematerialnego, podjętej przez Magdę Hueckel na wystawie ANIMA.

Magda Hueckel

Ur. 1978. Artystka wizualna, fotografka teatralna, scenografka, podróżniczka. Absolwentka Wydziału Malarstwa i Grafiki gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych.  Studiowała w Vysokej Skole Vytvarnych Umeni w Bratysławie (Słowacja) oraz Schule fuer Gestalltung w St.Gallen (Szwajcaria).  W 2001 roku stypendystka miasta Sopot.  W 2002 założyła duet fotograficzny hueckelserafin (wraz z Agatą Serafin), który w 2004 otrzymał Nagrodę Prezydenta Miasta Sopotu „Sopocka Muza dla Młodych Twórców”. W 2009 otrzymała Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Od 2002 współpracuje z Tomaszem Śliwińskim w zakresie fotografii oraz realizacji filmów (w 2011 film „Klątwa” otrzymał wyróżnienie na festiwalu Etiuda&Anima w Krakowie). Współpracuje z Nowym Teatrem Krzysztofa Warlikowskiego, jest związana z Galerią Piekary (Poznań), Galerią Wanted Paris (Francja) oraz Agencją Millennium (Wielka Brytania). Brała udział w kilkudziesięciu wystawach indywidualnych i zbiorowych na całym świecie. Obecnie mieszka i pracuje w Warszawie.

Więcej informacji na: www.hueckel.com.pl